Me Before You...

Sziasztok.!
Ismét itt vagyok és ma egy elképesztő történetet hoztam Nektek, amit hamarosan a filmvásznon is megtekinthetünk.
Itt van hát Jojo Moyes: Mielőtt megismertelek című könyve...


Fülszöveg:
Louisa Clark elégedett az életével: szereti a csendes kisvárost, ahol születése óta, immár huszonhat éve él, a munkáját a városka egyik kávézójában. Szereti a családját, a mindig hangos, zsúfolt házat, ahol apjával, anyjával, az Alzheimer-kóros nagyapával, a család eszének tartott nővérével és annak ötéves kisfiával él. És talán még Patricket is, a barátját, akivel már hét éve vannak együtt. Egy napon azonban Lou szépen berendezett kis világában minden a feje tetejére áll: a kávézó váratlanul bezár, és Lou, hogy anyagilag továbbra is támogathassa a családját, egy harmincöt éves férfi gondozója lesz, aki – miután egy motorbalesetben teljesen lebénult – depressziósan és mogorván egy kerekes székben tölti napjait…
Will Traynor gyűlöli az életét: hogy is ne gyűlölné, amikor egyetlen nap alatt mindent elveszített? A menő állása Londonban, az álomszép barátnője, a barátai, az egzotikus nyaralások – mindez már a múlté. A jelen pedig nem is lehetne rosszabb: nem elég, hogy önállóságától és méltóságától megfosztva vissza kellett térnie a szülővárosába, ebbe az álmos és unalmas városkába, a szülei birtokára, most még egy új gondozót is felvettek mellé, anélkül hogy kikérték volna a véleményét. Az új lány elviselhetetlenül cserfes, idegesítően optimista és borzalmasan felszínes…
Lou-nál és Willnél különbözőbb két embert keresve se találhatnánk. Vajon képesek lesznek-e elviselni egymást, és -pusztán a másik kedvéért- újraértékelni mindazt, amit eddig gondoltak a világról?
Vélemény:
Nos, amint már említettem a könyvet megfilmesítették és egy véletlen folytán pár napja belebotlottam az előzetesébe. Egy jó sztorit láttam kitűnő szereposztással, így gondoltam egyet és elolvastam. A történet nem megszokott, de annyira nem is ritka a könyvek világában, ha azt nézzük semmi extra. Azonban minden szabad és kevésbé szabad percemet azzal töltöttem, hogy olvassak. Tehát akkor mi az, ami ennyire megfogott?
A válasz roppant egyszerű. A szereplők, az elbeszélésmód, a dialógusok, a humor és az utolsó 70 oldal. Minden egyes sorát imádtam és alig vártam mi fog történni. Louisa esetlenkedése, öltözködése, világlátása és családi háttere mind-mind olyan aspektusai voltak a történetnek, amelyek vagy megmosolyogtattak vagy elgondolkodtattak. Will szarkazmusa, negatívitása, múltja és családja pedig pont az ellentétjét mutatta be. Olvashattuk, hogy a tragédia senkit sem kímél és egy egyszerűnek hitt kis zápor mennyire meg tudja változtatni az ember egész életét örökre. A két fél kialakuló barátsága és Louisa próbálkozásai pedig egy nagyon szép, békés környezetben zajlottak. A párbeszédeik során tényleg úgy éreztem, mintha ott lennék meghúzódva egy sarokban, nehogy véletlenül megzavarjam a köztük lévő felfoghatatlan kapcsolatot. 
Van pedig egy nagyon fontos dolog, amiről beszélni kell és a könyv meghatározó része. Ez pedig nem más, mint az eutanázia. Van aki támogatja és van aki támadja, de egy biztos: senki sem megy el szó nélkül a téma mellett. A regény az erről alkotott két szélsőséges véleményt, illetve az átmenetet mutatja be és, hogy vajon kinek van igaza és kell-e nekünk meggyőzni a másikat.? Mikor jön el az életünkben a pillanat, amikor inkább meghalnánk, mint élnénk. Még úgy is, hogy vannak, akik támogatnak, segítenek és szeretnek. Willnek a tolószékes élet egyre nehezebb, folyamatos betegségek, kórházi kezelések. Ez a hat hónap nemcsak azt mutatja meg, hogy miért lenne érdemes Willnek élnie, hanem Will is kitárja a világot Louisa előtt.
Bár a történet végét már az elején sejthetjük, mégis reménykedtem, de be kellett látnom, hogy ennek így kellett történnie azért, hogy egy picit a realitás talaján maradjunk. Könnyek nélkül pedig lehetetlen kibírni. 
De amellett, hogy nagyon szerettem természetesen volt hibája is. Louisa és Patrick kapcsolatát nagyon elhúzta az írónő. Már-már indokolatlan mértékben, így ezeket a felesleges köröket legszívesebben átugortam volna. Viszont, amikor megtörtént, aminek meg kellett történnie mi nem olvashattuk közvetlenül és ez rettentően feldühített. Aztán ott volt a nézőpontváltás, ami igazán ritka volt és váratlanul jött, majd csak egy-egy fejezet erejéig tartott és nagyon érdekessé tette a könyvet, de pont Will fejébe nem láthattunk bele (a prológus kivételével), akire annyira kíváncsi lettem volna. 
Mindezek ellenére a könyv magával ragadott és képtelen vagyok még most is letenni. Megrázott és rengeteget adott, so köszönöm az írónőnek, hogy megírta és olvashattam Louisa és Will történetét. Ekkora hatással még semmi sem volt rám és ez nem csak meglepett, de egy újfajta élménnyel ajándékozott meg. Abszolút csak ajánlani tudom, de zsepit készítsetek be. Abszolút kedvenc könyvvé avattam és nem is tudom van-e, ami jelenleg fölözhetné. Júniusban pedig a karakterek és a történet megelevenedik előttünk a filmvásznon. 
Karakterek:
Louisa: Az egyik legjobb női karakter és nem azért, mert tökéletes, hanem azért, mert nem az. Egyedülálló stílusa van, mérhetetlenül derűlátó, de csakúgy, mint mások ő is követ el hibákat. A Willhez való hozzáállása pedig az én szememet is felnyitotta.
Will: Egyértelműen belekerült a top5 kedvenc férfikarakterek közé. Imádtam a stílusát és becsültem a döntését, ami mellett annyira kitartott. Megmutatta, hogy az a férfi, aki annyira szerette az életét, törődni tud mással is és boldoggá akarta tenni Clarkot. Az esküvői és a tengerparti jelenettel, illetve a levéllel belopta magát a szívembe.
Treena: Nagyon nem volt szimpatikus és még csak nem is sajnáltam. Ugyan néha megmutatta, hogy tud ő jó testvér is lenni, de sokszor az ellenkezőjét láttam.
Mrs. Traynor: Egy kis szösszenet erejéig bepillantást nyerhettünk abba, hogy miként is élte meg a fia balesetét. Akkor tényleg sajnáltam, de aztán újra hozta a megszokott rideg énjét és akkor feladtam, hogy megkedveljem őt.
Borító:
Mind a magyar, mind a külföldi borítók nagyon szépek lettek. Abszolút elegáns, de meg van benne az a kislányosság, amit Louisa képvisel.

Kiadó: Cartaphilus
Kiadási év: 2012
Eredeti cím: Me Before You
Oldalszám: 484
Kedvenc karakterek: Will, Louisa, Nathan

Mára hát ennyit. Csodás hosszú hétvégét és jó olvasást. 
Hamarosan jövök...
xx, Kittina...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon